søndag 20. september 2015

Bildebrev fra en løpetur

Man skal jo ikke gjøre det enkelt for seg selv. Ikke nok med at man har pakket med seg mann og barn og hele kjøkkenet og flyttet til utlandet for et år, man må jo ha noen rent personlige utfordringer også. Noen vil hevde det er på grensen til galskap; jeg skal løpe halvmaraton i Bournemouth om to uker. De om det.

Grunnen til at jeg løper er tredelt. For det første (og helt grunnleggende) liker jeg å løpe. Jeg har løpt mer eller mindre i hele mitt liv, heldigvis for det meste til noe og sjelden i fra.

Etter at jeg traff Philippe er det en annen iøyenfallende grunn til å løpe; med så mye god mat han lager må jeg være i aktivitet for ikke å ende opp som en julegris.

Den tredje grunnen skal jeg vise dere nærmere nå. Som løperske er jeg heldig å kommer meg ut og rundt og får sett mye, også steder man ellers kanskje ikke hadde reist til. Naturopplevelser oppsøker jeg gjerne - og her i New Forest er det mange av dem. Jeg hadde en 16 km fantastisk tur i dag, og deler noen bilder jeg tok meg tid til å ta på ferden.

Skogen

Skogen er grønn og frodig, eføy vokser opp langs trestammene og bakken er kledd med tornete bjørnebærbusker. Det er et nett av flotte turstier som benyttes endel, men kan ikke sammenlignes med Skullerudstua eller Sognsvann en solfylt søndag. Flaks for oss som bruker denne skogen da!
 


En av de få bakkene jeg har funnet i skogen



Store eiketrær er det mange av



Eføy på furu 



Utrolig flotte farger!

The Meadows of England

Plutselig ute av skogen og så åpner landskapet seg opp, brisen i fra havet som ikke er langt unna ønskes velkommen av en etterhvert svett jogger.






Åpent, grønt og flatt..


Dyrelivet

Inne i skogen er det den fineste bakgrunnsmusikk av fuglesang, ikke ulik den vi har i hjemmelige skoger. Skogsdua med sin eiendommelige ho-hoo hører vi for eksempel ganske ofte. Ellers på en ganske alminnelig løpetur ser man alltid villponnier - i dag var jeg heldig og så mange andre dyr også.



En flokk beitende kuer


New Forest ponni


En til - de er ville men godt vandt til mennesker



Et dådyr midt i veien! 




Den svarte prikken; ørn eller hauk



Ponnier og griser! 



Ponniene jager grisemor - ungene løper etter

Litt av hvert

På en tur som denne passerer man utallige grinder og fe-rister - en nødvendighet for å beskytte de ville dyrene mest mulig. Det er da også straffbart å ikke lukke grinden etter seg!



Litt slitt, men du blir 20 pund fattigere om du ikke lukker denne


Toget snirkler seg også igjennom the New Forest, og innimellom kan vi høre det tute gjennom skogene.



Her har toget til London nettopp passert



Kommer du på besøk er det her du skal gå av

- - - - - 

Jeg håper etter dette at du ikke er tvil om hvorfor jeg løper, og at det ikke er galskap i det hele tatt, for det meste bare mentalhygiene og glede.

Nå skal jeg spise litt av lammekarréen  Philippe tilberedte sousvide tidligere i dag ;-)










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar