fredag 31. juli 2015

En Master i Logistikk, takk!

Når dette prosjektet med å flytte hele familien til UK er gjennomført, kommer jeg til å påberope meg en Master i Logistikk. Selv med et ikke ubetydelig snev av OCD Obsessive-Compulsive Disorder  har dette vært - og er - en oppgave som krever sin dame og en utførende mann.

Det var tilbake i januar 2015 at muligheten for et utenlandsopphold så vidt begynte å ta form, og vi har heldigvis hatt relativt god tid til å planlegge. Det første vi startet med var ryddingen av 200 kvm hus og tilhørende garasje. I slutten av april holdt skolekorpset loppemarked, og vi kunne bidra med en fullstappet, liten lastebil.

















Her er et utvalg av loppene, om noen ser igjen en oppusset versjon av stumtjeneren i Bonytt, si i fra.


Parallelt med rydding og kasting, startet vi prosessen med å pimpe opp huset for utleie. Flaks da, at vi fant ut at vi måtte drenere huset. I mars ble det gravd rundt hele huset, terrasse revet og hagen rasert. Men det er jo bare å planlegge og utføre, og med mye egeninnsats, gode håndtverkere og hjelp fra familie og venner ser det helt fint ut nå - ute.













Nysatt kantstein og nysådd plen.


Etter å ha bodd i et hus i over syv år, ser man ikke lenger de umalte listene, hullet i veggen i kjellernedgangen, skuffehåndtaket som mangler og andre små og store detaljer som man har blitt vant til å leve med. Slike ting blir imidlertid svært fremtredende når man ser på huset som et potensielt utleieobjekt. Så da var det bare å brette opp ermene, åpne opp lommeboken og kalle inn troppene igjen, og nå ser det slett ikke verst ut inne heller.

Så var det alle tingene da, og klærne og skoene. Vi satser på å få leid ut huset møblert, så de store sakene slipper vi heldigvis å tenke på. (Jeg har selvfølgelig tenkt endel på dem også, vil jeg for eksempel at noen andre skal sove i sengen min et år? Ja, det går bra, kjøper ny overmadrass når vi kommer hjem, det hadde vi uansett trengt).

Vi har en stor (nydrenert) kjeller med mange boder, og vi kom fort frem til den konklusjonen at vi låser av tre av bodene og lagrer stuff der. Leietakerne vil uansett ha masse lagringsplass til rådighet.
Det meste av klær og sko skal vi jo ha med oss, men bunader, duker, dyner, sengetøy og klær som vi ikke trenger i UK, lagrer vi hos min nevø med digert våningshus på gården. På hytta setter vi ski og skitøy, og de varmeste vinterklærne. Vi kommer jo hjem til jul og får forhåpentligvis noen skiturer da.

Da er vi vel kommet ganske langt tenker du kanskje. Nu vel. Hva med bilene? De skal vi jo ikke ha med! Tenke, tenke..Jo, tidligere omtalte nevø har jo også stor låve - og faktisk også behov for en bil nr to, han tar panserwagen. El-bilen Elvira liker seg best i urbane strøk, og vil bli passet på av et vennepar på vestkanten, så får hun kjenne på det livet også.

Etter måneder i rydde, kaste, gi bort, låne bort, pynte, pusse og polere-modus, begynner man sakte men sikkert å få følelsen av kontroll. For så bare å få det hele satt på hodet; nå må vi jo begynne å tenke på hva vi skal ha med oss til UK.

Men det får jeg skrive litt om senere kjenner jeg. Nå skal jeg nyte den nymalte gangen vår litt.

















Ja da, vi skal få fikset den lysbryteren også.


Edna 31/8/2015



2 kommentarer:

  1. Hei, og velkommen til Storbritannia skal dere være! Jeg er prest på Sjømannskirken i London, og ville bare ønske dere velkommen innom oss når det måtte være. Vi har et stort arbeid for barn, unge og voksne, og har gudstjeneste og lunsj kl 11 hver søndag hele året. Det er jo et stykke fra Southampton, men om dere ønsker å møte et stykke Norge i UK, så er vi her. Velkommen!

    http://sjomannskirken.no/london

    Mvh
    Jens Bjelland Grønvold
    jbg@sjomannskirken.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jens - og takk for hyggelig hilsen!Du skal ikke se bort i fra at vi stikker innom dere ved anledning - vi kommer til å benytte anledningen til å oppleve London også!

      Mvh
      Edna & Philippe

      Slett