mandag 24. august 2015

Parmesanrundstykker - Her er oppskriften dere har ventet på!

Tiden før vi drar til England har jeg bla. brukt å rendyrke kompetansen innen baking av brød og rundstykker. Og på min ferd har "svigermor" og jeg laget vår variant av rundstykker som har gått rundt som varme hvetebrød på Twitter. Etter spørsmål på hvor mye av ditt og datt legger jeg nå ut en oppskrift som man kan følge uten at enkelte får kolikk over alle ca. målene.

Basisoppskrift - blir 24/25 rundstykker
50 gram smør
50 gram fersk gjær eller 1 pakke tørrgjær
4-5 dl lunket vann - om du bruker tørrgjør kan vannet godt være på rundt 45 grader.
1 ts salt
1 ts sukker
1,4 - 1,5 liter hvetemel - kan med hell erstatte 3 dl med sammalt eller andre grove varianter.
2-3 store never med raspet parmesan (start med 3 om du virkelig digger parmesan som jeg gjør)

For de ville og vågale kan man i tillegg legge til
3-4 spiseskjeer med oliven av favorittslaget
3-4 spiseskjeer med solsikkekjerner

Garnityr på toppen
Rasp parmesan til å ha oppå etter etterhevingen.
1 egg som du visper som du skal bruke til å pensle på toppen av rundstykkene.
Grovt havsalt som du strør oppå til slutt.


For enkelhetens skyld bruker jeg min Electrolux Assistent med eltekrok.

Bland alt godt sammen
 Bland alt sammen i rekkefølgen de er skrevet opp. Det er viktig at det ferske gjæret blir ordentlig oppløst før du heller over melet. Konsistensen er avhengig av mengden ost, mel og væske. Om det blir for tørt tar du litt mer væske i, eller tilsvarende mel om det blir for mye væske.
Etter første heving i 30 min
Hev deigen i 30 minutter under plastlokk. Nå kan du ta deigen ut av bollen og elte den. Form den til tre pølser og del disse igjen til du har størrelsen til rundstykkene. 5-6 cm deig pr. stk.
La rundstykkene etterheve i 30 minutter under et klede. Du kan også forvarme stekeovnen på 200 grader.


Pensle rundstykkene med det vispede egget etter at de har hevet. Dryss parmesan og litt havsalt på toppen etter egen smak. Og sett dem i stekeoven på nest nederste rad. Tiden vil nok variere fra ovn til ovn, men 14 minutter bruker jeg i mine ovner så det bør antageligvis være nok for de fleste. Legg de stekte rundstykkene på en rist for nedkjøling med et klede over. NB! Disse er sterkt vanedannende og bør voktes med livet!


Bon appétit!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar