torsdag 3. september 2015

Snart i normalt leie, nesten.

I dag kom kjøleskapet og vaskemaskin og ble installert i en fei. Det kan nå se ut til at vi er på vei ut av «campingvognen» vi har bodd i siden fredag. Jeg er nå offisielt lommekjent på IKEA i Southampton sentrum. Standardfrasen «Hello again!» møter meg oftere, nå som jeg er på hils med flere ansatte der. Om dette er positivt eller dårlig vites ei. Men å ha tilgang til en butikk du kjenner på både godt og vondt hjelper jo litt når alt annet er nytt. I skrivende stund har jeg fylt opp kjøleskapet med både vått og tørt. Kanskje mor får noen bobler i kveld? Kjølige bobler faktisk.

Minste er utstyrt med en skoleveske fra Foxhills Infant School

I går var det første skoledag og hele familien var veldig spente. Vi hadde gått til innkjøp av skoleuniform til begge jentene, men sko til skoleuniformen hadde vi ikke klart å kjøpe. Vi beklaget oss til de ansatte som hadde stor forståelse for at ikke alle små detaljer var på plass. Så i en skolegård full av svare sko, sto de rosa joggeskoene til Ella klart frem. Veldig «highly unreglemented». Skolesekk derimot er de ikke veldig nøye på, så jentenes Berganssekker skilte seg greit ut.

Ellas lærerinne kunne fortelle at siden engelsken var på et minimum hadde de gode ordninger her for å hjelpe dem i gang med det resultat at jentene får gratis spesialundervisning i 6 uker. Og om vi hadde behov for mer skulle vi bare ordne det når den første perioden gikk ut. Begge jentenes lærerinner var veldig imøtekommende og positive. Mye tommel opp der altså.

Kvart over tre hentet vi Marie, den yngste, og hun vinket begeistret.  Hun kunne fortelle at hun hadde fått fem nye venner. Hun husket bare navnet på en av dem, Mia, men det med navn bryr man seg ikke så mye om. Det er mer vi voksne som henger oss opp i det. Her er det leken som er viktig.

Rett etterpå var det bort i skolegården til Ella hvor alle elevene sto oppstilt i kø og orden. Ingen barn fikk gå før lærer og foreldre har fått blikk-kontakt. Ella kom smilende til oss og kunne fortelle leende at hun hadde ikke skjønt noen ting av hva læreren hadde snakket om hele dagen, men det gjorde ingenting.  Ella hadde fått tre nye venner kunne hun fortelle, hvor to av dem var veldig imponert over hennes turneøvelser.

Etter skolen var slutt dro vi inn til Lyndhurst hvor det befant seg en mengde ville esler som ville ha mye kos. En av dem prøvde også å komme seg inn i en bil mens en annen ble litt sliten av all denne kosingen.
Natta meg.


Nå gjør jeg meg klar til å hente jentene etter andre skoledag og jeg har lovet dem en lang sykkeltur på deres nye sykler langt inn i skogen. Så skal jeg lage laks med kremet Tagliatelle ala AGA.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar